Wednesday 27 April 2011

Degil?!!

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum W,B.T

Segala puji bagi Tuhan sekalian alam dan selawat serta salam buat Rasul junjungan.

Kali ini memang istiqamah saya ber-blog teruji.=.=

Sudah lama tidak berkesempatan berkongsi sesuatu.Banyak yang ingin dikongsi sebelum ini, tetapi harapan hanya tinggal harapan.Kekangan yang tidak habis akhirnya membuai saya dan terlupa untuk cuba memberi setelah menerima..

Saya ingin berkongsi kelemahan diri kali ini.Bukan hendak membuka pekung di dada, tetapi mengharapkan orang yang berada di sekeliling saya faham keadaan diri yang lemah ini, menerima saya seadanya..+.+

Saya dilahirkan sebagai anak kedua dalam turutan adik-beradik saya.Kata orang, anak kedua ni lain sikit.Mereka dikurniakan Allah, masing-masing, mempunyai karakter yang berlainan yang menarik atau agak pelik.Dan apa yang paling menarik, ahli beit saya kesemuanya adalah anak kedua.!~.0
Adakah bisa tercetus Perang Dunia ke-3?huhu..Sudah tentu tidak, sebab kami saling memahami antara satu sama lain..

Saya sememangnya berlainan daripada kesemua adik-beradik saya.Mak saya kata,saya ni yang paling degil.huhu.Buat sesuatu x pernah mengalah.(sbnrnya,mak x pernah ckp saya degil pun,sbb x elok seorang ibu mengucapkannya,tp,melalui reaksi yang selalu diberikan,memang saya seorang anak yang dia kena sabar sikit.sori ,mak!!huhu)Tetapi, yang paling menarik, mak paling sayang saya walaupun anak dia ni paling pelik!huhu..

Sifat itu terbawa-bawa sehingga dewasa.Malah,kadang-kadang terbawa-bawa apabila berurusan dengan ikhwah dalam kerja persatuan.Saya cuba mengawalnya, tetapi saya tidak mampu sekiranya perancangan yang diaturkan sekadar tinggal perancangan,tiada tindakan!

Mungkin kadang-kadang harapan yang saya letakkan terlalu tinggi.Saya hanya wanita lemah yang mengharap adanya lelaki yang dapat memandu sesuatu kerja itu, bukan saya yang mengawal segala-galanya.Saya selalu memberi masa untuk ketua saya menyesuaikan diri.Tetapi, sekiranya masa bekerja sudah hampir tamat,adakah perlu sambil lewa itu?Memudahkan sesuatu urusan kerja ,meghapuskan suatu usaha yang sudah lama dibina ...Akhirnya, saya terpaksa degil untuk terus melaksanakannya walaupun seorang diri.Tetapi, kelihatannya saya macam nak kerja seorang diri,bukan bersama ketua...+_+Ya Allah, ujianMu itu betul-betul menguji kesabaran hamba yang lemah...

Ayah saya pernah berkata, saya seorang yang tak suka duduk diam.Ada je kerja yang nak dibuat.Tetapi,kelemahan saya ialah cuba menjadikan sesuatu kerja itu sempurna.Saya mudah tertekan sekiranya kerja itu kurang sempurna dan saya tidak diberi kepercayaan yang sepenuhnya.Namun, setelah diberi pengisian tentang 5 aspek penting dalam hidup yang perlu diseimbangkan,saya akur.Aspek itulah yang saya perolehi melalui SPIES..

Spiritual,Physical,Intelectual,Emotional dan Social.....~.~

Saya bukanlah insan yang hebat, tetapi saya ingin berusaha menjadi orang yang hebat.=.=

Saya ingin hidup untuk memberi sebanyak-banyaknya,bukan menerima sebanyak-banyaknya...
Saya ingin istiqamah dalam melakukan sesuatu..
Saya ingin menjadi orang yang paling takut kepada Allah,yang mendorong saya untuk laksanakan kewajipan..
Saya ingin cari ketenangan dalam mencari keredhaanNya..
Saya ingin menjadi unsung hero(hero yang tak disebut namanya) dalam dunia dakwah..
Saya ingin tetap di jalan dakwah sehingga ke hujung nyawa saya...

Adakah harapan saya terlalu tinggi,sahabat?

Tegurlah saya sekiranya jalan kesalahan yang saya lalui,Nasihatilah saya untuk selalu membuat kebaikan,Ingatkanlah saya akan matlamat hidup di dunia,Maafkanlah kesalahan saya,andai perkataan,perbuatan dan tindakan saya mencalarkan perasaan sahabat-sahabat..=.=

Saya 'degil' untuk melawan hawa nafsu malas,
Saya 'degil' untuk membuang masa untuk sesuatu yang bermanfaat,
Saya 'degil' untuk tetap mati di jalan dakwah ini..........................+_+

No comments:

Post a Comment