Monday 29 November 2010

Diam ada makna~

Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Saya nak promote satu majalah ni, namenye majalah SOLUSI..
Ia memang sangat sesuai untuk membantu kita menjadi  da'ie terbaik...Insyaallah.
Sesiapa yang berminat, boleh je kalau nak pinjam..datanglah rumah ^_^.

Saya tertarik dengan isu 'Diam Ada Makna' dalam salah satu tajuk solusi , isu:25.

Tetapi, saya nak mengupas tentang diam efektif..

Ianya diam untuk berfikir dan menyusun strategi. Diam seketika untuk memusatkan pemikirannya kepada isu ataupun masalah yang timbul. Kebijaksanaan orang yang bersifat diam-diam ubi berisi ini dapat dilihat melalui kata-kata yang keluar daripada mulutnya.

Dia bertenang seketika sebelum menyambung bicara.

Ia mendatangkan kebaikan,antaranya :

1. Mengambil masa untuk berfikir dahulu sebelum memberi respons
2. Komunikasi yang berkesan
3. Keperibadian yang bijak
4. Mengelakkan diri daripada dosa
5. Menunjukkan kewibawaan
6. Dapat menutup keaiban
7. Mengelakkan ujub dan takbur

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud: "Hai orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah dan ucapkanlah perkataan yang benar." ( Al-Ahzab 33:70)

Saya memang terkenal sebagai seorang yang garang o_O.Saya takut, saya melukakan hati orang dengan berkata-kata dengan nada yang tinggi,seakan-akan marah, tapi, saya tidak bermaksud pun sebenarnya...+_+..Tidak senyum dan tidak mesra...Mohon maaf ya...

Dan dah termasuk rejected list pun (kak yana je tahu.huhu)..

Semoga Allah mengurniakan saya kelebihan untuk berkata-kata dengan lemah-lembut tetapi tegas,menyenangkan hati orang lain dan mesra...ameen...ataupun Allah kurnikan saya 'diam efektif ' ini, kerana banyak berkata-kata, banyak juga salahnya..+_+

Tetapi, bukan diam apabila...
1. Hukum Allah dipermainkan
2. Rasulullah dihina
3. Islam dijadikan bahan ketawa
4. Perpecahan umat Islam menjadi isu
5. Fikrah umat Islam semakin lari daripada Islam

" Ya Allah, cita-citaku mendaulatkan Islam di tempat tertinggi, impianku menjadi da'ie yang rabbani,khayalanku membina keluarga yang akan terus menyambung rantai perjuangan Rasulullah, mimpiku untuk menjadi doktor mu'minah,anak solehah, mujahidah yang istiqamah, seterusnya bidadari suami di syurga... Semoga Engkau memakbulkan permintaan hamba yang lemah..."~

No comments:

Post a Comment