Sunday 7 November 2010

Ya Allah, Panjangkan usiaku...

Bismillahirrahmanirrahim..

Kali ini saya ingin mengulas tentang isu ke-24, majalah Solusi : PANJANGKAN USIAKU...
Disebut di dalamnya bahawa terdapat 3 kaedah memanjangkan umur, iaitu :

1. Ditambahkan kuantiti usia : Panjang usia

2. Ditambah kualiti usia : Pahala berganda

3. Membuat amalan yang terus hidup walaupun kita sudah mati : Pahala yang berterusan

Menarik, kan!!

1. Cara-cara nak mendapat panjang usia:
    - Berakhlak dengan akhlak yang mulia
    - Berbuat baik terhadap jiran tetangga ( menghubungkan silaturrahim)

2. Cara-cara nak mendapat kualiti usia dengan pahala berganda:
    - Solat di Makkah dan Madinah
    - Solat berjemaah di masjid
    - Solat sunat di rumah
    - Mengamalkan adab-adab dalam Islam.
    - Bersedekah
    - Menolong orang lain

3. Cara-cara untuk mendapatkan pahala yang berterusan walaupun sudah meninggal dunia :
    - Berjihad
    - Sedekah jariah
    - Anak yang soleh
    - Mengajar ilmu dan membukukannya.

Ya, saya sangat suka tentang isu majalah Solusi kali ini.^_^

Ya Allah, permudahkan aku dalam segala urusanku, Semoga apa yang ditakdirkan, menjadikan usiaku bermanfaat, penuh dengan amalan yang bisa membawa ke syurgaMu, jangan biarkan aku leka dengan nikmat usiaku, Biarkan pendek, asalkan bermanfaat, Sekiranya panjang umur, semoga ia bukannya tempoh untuk aku mengumpulkan maksiat dan dosa yang akan mendekatkan aku ke nerakaMu....

Jom, manfaatkan usia!!!

Wassalam

No comments:

Post a Comment