Tuesday 19 October 2010

~ Kerana Gen 6 di hati... ~

 

.
Assalamualaikum wbt....

Segala puji bagi Tuhan Semesta alam serta selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, semoga dengan limpah kurniaNya, kita sentiasa menjadi hamba yang bersyukur, ameen.

Alhamdulillah, pada hari Sabtu yang lepas, telah pun berlangsung Jamuan dan Mesyuarat Agung GEN6 (JAM6). Tahniah kpd ajk pelaksana program yg bertungkus lumus untuk menjayakan program ini.Sungguh ,program berjalan lancar dan yg paling penting ,kerinduan terubat jua.^_^.

Sepanjang pemerhatian saya dalam mesyuarat agung yang julung-julung kalinya diadakan oleh GEN6, saya berminat dengan agenda kedua dalam mesyuarat iaitu" Memberikan perhatian kepada pelajar yang menjalani ‘repeat paper’ dan ‘repeat year’ ". Apabila mengimbas kembali hujah yang sahabat-sahabat lontarkan, saya memang berbesar hati dan bersyukur kerana ada di antara sahabat yang peka terhadap isu ini.

Di dalam perbincangan, banyak muhasabah dan cadangan telah dilontarkan dan saya percaya memang sahabat ikhwah dan akhawat bersungguh-sungguh untuk membantu. Tetapi, masih lagi timbul persoalan dalam diri segelintir orang, " macam mana ye nak tolong diorg nih?" ," macam mana nak tolong, takut terlepas cakap, takut diorg terasa" ," aku x pandai nak mengajar orang,camne nak buat?". "camne nak tolong sbb aku x faham situasi diorg sbb aku sendiri x pernah repeat year@dur thani".

Persoalan-persoalan di atas pasti timbul dan kadang-kadang kita terlupa dan terus melupakannya kerana malas memikirkannya dan lebih baik menumpukan perhatian dalam akademik diri sendiri.huh =_=

Sahabat,
Dalam kita mengejar impian dalam menuntut ilmu,tanpa disedari , pasti ada ujian yang kita semua hadapi. ujian kejayaan dan kegagalan adalah lumrah bagi manusia yg bergelar penuntut ilmu. Ya, kita x pernah gagal sebelum ini,Alhamdulillah..tapi sahabat-sahabat,ujian bagi setiap manusia adalah berlainan mengikut tahap keimanan seseorang hamba, mungkin sahabat-sahabat tidak diuji lagi dgn kegagalan, tetapi untuk masa akan datang,Allah sahaja yg tahu.Yang pasti, Allah ada menyediakan ujian bagi setiap manusia, tetapi berlainan bentuk ,keadaan dan masanya. 

Apa yang penting, kita kena selalu ingat, Allah itu Maha Berkuasa,penting untuk kita selalu bertawakkal dan berserah kepadaNya, jgn sombong, jgn takabbur terhadap nikmat kurniaanNya. Kita hendaklah menjadikan ujian kejayaan ini adalah satu tanda kasih sayang Allah untuk selalu ingat kepadaNya, bukan semakin menjauhiNya.

"Kefahaman kita tentang ujian dan musibah akan teruji apabila kita sendiri mengalaminya..." 

Selagi kita tidak memahami lumrah kehidupan menurut pandangan Islam, kita tidak akan menghadapi ujian dengan baik. Sehinggakan ada sesetengah orang yang sanggup untuk menamatkan riwayat hidup kerana tidak boleh menerima ujian Allah.Oleh itu, kita tidak boleh memandang rendah kepada mereka yang ditimpa ujian tetapi kita semua perlu sedar ianya daripada Allah dan kita hendaklah sentiasa berdoa semoga apabila Allah menimpakan suatu ujian kepada kita, kita sudah bersedia dan kita tidak terpesong daripada kefahaman mengenai akidah dan tauhid sebagai seorang hamba kepada Rabbnya.

Sokongan dan perhatian adalah perkara yang paling utama yang diperlukan oleh orang yang menghadapi musibah.

Apa yang saya maksudkan di sini, untuk konteks pelajar dur thani dan repeat year, bantuan amat diperlukan apabila menghadapi situasi tersebut. Bantuan yang dimaksudkan adalah sokongan moral tidak berbelah bahagi daripada sudut akademik mahupun kebajikan.Apa yang saya nampak ialah,sokongan amat diperlukan semasa menghadapi exam, di mana tiada sahabat-sahabat yang berada di Mesir untuk membantu pada waktu summer, walaupun ada tetapi sibuk dengan urusan dan target masing-masing.

Menurut pengalaman yang sedikit, apabila menghadapi exam dur thani, tekanan adalah bertambah disebabkan beberapa faktor( last chance tuk naik tahun, x dpt capai target untuk summer,tiada sokongan kebajikan, tiada sahabat yg membantu mengingatkan dan membantu dlm pelajaran).Tekanan yang dihadapi berlainan daripada tekanan yang dihadapi semasa final exam.

Oleh itu, sahabat-sahabat,mari kita mengkoreksi diri, apakah kita benar-benar KELUARGA GEN6? Di waktu gembira seperti perkahwinan dan sambutan hari lahir,kita dapati kita ada ramai sahabat untuk meraikannya, tetapi di waktu susah,tiba-tiba kita keseorangan dalam menghadapi kesusahan itu.Tiada mesej kata semangat, tiada bantuan kebajikan, tidak bertanya khabar berita, malah kita sedang bersuka ria bersama orang yang tersayang dan melakukan target kita dalam hidup dengan baik.Tiba-tiba, istilah keluarga itu seolah-olah hilang ketika sahabat dalam kesusahan.=_=

Saya akui kita semua hanya manusia biasa.Kadang-kadang kita tidak mampu untuk membantu sahabat dek kerana kekurangan diri sendiri, tetapi sahabat,jangan kita menyesal di kemudian hari apabila Allah bertanya apa yang kita telah buat untuk saudara kita, bukan sahaja untuk ummah sedunia, tetapi saudara seislam yang paling dekat dengan kita.Biar kita lakukan sedikit,walaupun hanya memberi mesej mengandungi motivasi dan bertanya khabar, memasak untuk sahabat ketika exam,mengingatkan untuk study, tetapi ia sebenarnya amat membantu dan apa yang paling penting,ianya ada nilaian di sisi Allah S.W.T.Tidakkah sahabat-sahabat terngiur untuk mendapat pahala yang akan membawa ke syurga Allah di akhirat kelak?
Sokongan juga diperlukan bagi mereka yang sibuk dengan persatuan

Tahun ini, ditakdirkan bahawa, presiden dan timb presiden adalah di kalangan GEN6.Kita sepatutnya memberi bantuan kebajikan dari segi menjimatkan masa mereka dalam aktiviti seharian seperti membasuh baju,memasak dsb.Tetapi mereka tidak menuntut semua itu, tetapi penting untuk kita menyedari bahawa mereka memerlukan kita.Walaupun kita tidak menolong mereka dalam persatuan , kita hendaklah menyokong mereka, bukan memberi kritikan yang akan menyusahkan mereka.Kata-kata orang tua," Kalau hidup x nak menolong, jangan menyusahkan"=_+

Kepentingan memikirkan mengenai orang lain sangat dituntut oleh Allah dan RasulNya.Mementingkan diri sendiri adalah baik, supaya kita tidak kecewa nanti, tetapi alangkah baiknya sekiranya kita mengajak sahabat-sahabat lain untuk merealisasikan matlamat bersama,kerana kita hendak berjaya bersama di dunia dan di akhirat.Yang paling penting adalah kejayaan akhirat, iaitu menuju syurga Allah.

Kita semua adalah doktor di dunia,cuma sebahagian daripada kita terlambat, tetapi ingatlah pesan arwah Ammar," jadilah seperti anak-anak akhirat yang melihat dunia melalui jendela akhirat...".Jangan kita menyesal di akhirat kelak kerana tidak menyedari kesalahan yang dilakukan di dunia.
"Sebagai makhluk bersosial, hidup saling bergantung antara satu sama lain dan tolong-menolong adalah lumrah kehidupan. Buktikan kita manusia yang bersifat kemanusiaan." -ketua batch GEN6-


" Kita hendaklah sentiasa tolong orang,kita kena selalu menziarahi orang meninggal dunia dan cuba menguruskannya untuk mengingatkan kita kepada mati dan ia merupakan tuntutan muslim kepada muslim lain,,,dan sebab lainnya, semoga Allah mengurniakan bantuan orang yang ramai dalam menguruskan jenazah kita kelak...yelah, takkan kita nak kafan diri sendiri dan masuk lubang kubur sendiri? -ayah saya-

"Seorang doktor akan bekerja dengan manusia, bukan dengan mesin.Kemahiran bermasyarakat adalah sangat penting untuk memudahkan urusan kerja dan bermuamalah dengan pesakit di samping menunaikan kewajipan sesama muslim untuk meraih keredhaanNya. Walaupun sudah disibukkan dengan tanggungjawab sebagai seorang suami atau isteri, tidak bermaksud dia tidak bertanggungjawab kepada saudara seislamnya." -saya-

Hari ini, saya bertekad untuk berkongsi rasa dengan sahabat sekalian, kerana cukuplah saya seorang menyesal sebelum ini kerana kurang prihatin, tetapi masih tidak terlambat lagi untuk berubah kan?^_^

Fikir-fikirkan dan bertindak sebelum nyawa kita berada di penghujung....=_=

Seribu kemaafan dipinta sekiranya terkasar bahasa dan mengguris hati.

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment