Saturday 19 March 2011

Nilai..@ valuE

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum W.B.T

Alhamdulillah wa solatu was salam 'ala Rasulillah..

Sudah genap 10 hari berada di bumi Mesir tetapi tetap merasakan telah lama berada di bumi ini.

Mesir sedang berubah..

Pada hari ini,Mesir sedang menjalankan pengundian untuk memilih sama ada menukar atau tidak perlembagaan yang sedia ada.Melihat kesungguhan rakyat mesir yang inginkan kebebasan, kesejahteraan dan keamanan begitu menarik perhatian saya.Sekarang, kesemua rakyat bersatu untuk membina negara yang mereka cintai ini dan saya doakan semoga Allah memudahkan mereka..ameen.

Nilai?

Apakah nilai anda? Adakah anda benar-benar faham mengenai nilai?

Bayangkan diri kita sebagai sebuah kereta.Apabila kita menetapkan tujuan yang jelas dan menentukan jalan ke arah menujunya, kita memerlukan minyak petrol untuk menggerakkan kereta ( diri kita).Tanpa minyak petrol, kita tidak akan sampai ke tempat yang dituju. Nilai diibaratkan sebagai minyak petrol yang membantu menggerakkan kereta ke arah tujuan yang ditetapkan.

Nilai adalah keinginan yang menyala-nyala dalam diri yang menyebabkan kita terdorong, sanggup berkorban dan rela menempuh kesusahan demi mencapai tujuan hidup.


Jika tujuan hidup untuk beribadah, maka nilai yang perlu dimiliki ialah berkorban, ikhlas dan sabar.
Jika tujuan hidup kita untuk menjadi khalifah, maka nilai yang harus kita pegang mestilah berani, gigih dan komited..
Jika tujuan hidup untuk menjadi seorang daie, maka nilai harus diperhalusi ialah bersungguh-sungguh,proaktif dan sabar..
Jika tujuan hidup untuk menjadi seorang pejuang, maka nilai mesti dihayati ialah sanggup berkorban,ikhlas dan berani..

Namun, sejauh mana Muslim hari ini berpegang kepada nilai-nilai Islam? Iman adalah nilai yang kita akui, tetapi kemewahan,keseronokan dan hiburan adalah nilai yang kita amalkan.Hakikatnya nilai sebenar seseorang bukan nilai yang diakuinya tetapi nilai yang diamalkannya!

Dalam Islam, nilai itu dirujuk kepada wahyu,bukan kepada pertimbangan manusia.Dan sesiapa yang berpegang kepada nilai-nilai Islam, dia akan mendapat panduan yang betul dunia dan akhirat.

Nilai memberikan kita kuasa mengawal kehidupan kita sendiri tanpa perlu bersandar kepada pihak yang berautoriti.Kita mempunyai kebebasan untuk bertindak secara proaktif.Kita boleh memilih respons yang kita inginkan pada setiap rangsangan luaran.

Jika orang mencela kita misalnya,kita mampu membuat pilihan berdasarkan nilai kita.Jika kita berpegang kepada nilai iman, kasih sayang dan keharmonian, maka kita tidak akan mencelanya semula.Orang yang memegang nilai dalam kehidupan sebenarnya telah memegang "remote control " kehidupannya sendiri. Dia tidak menyerahkannya kepada orang lain!

Nilai diri..
Nilai Kemanusiaan..
Nilai persaudaraan..
Nilai kasih sayang..
Nilai agama..

Kesemua nilai tersebut adalah kompas dalaman yang menjanjikan kuasa ketabahan,sumber ketenangan dan tenaga kejayaan yang tidak terbatas. Tanpanya, kita hanya umpama haiwan berteknologi dalam belantara konkrit yang batinnya menjerit kekosongan, kekecewaan, kebosanan dan kemarahan.

Jadi, tentukan nilai dan tujuan hidup anda! Anda memilih nak ke syurga atau yang sebaliknya...

Allahua'lam.

No comments:

Post a Comment